Uncategorized

Pertemuan

“Alhamdulillah. Siap pon satu tugasan utk hari ini.” Luah hatiku.

“Klik klik”
Tetikus terus ditekan dan dihalakan pada butang shutdown pada layar laptop ku.

Dan secara tiba-tiba pandangan mataku terlintas pada satu folder di layar laptopku yg ku namakan sebagai…..

“Pertemuan”.

Hajat utk menutup laptop terus aku tangguhkan lalu aku menekan folder tersebut.

Aku scroll, dan scroll.

Dan aku terjumpa gambar kali pertama aku bertemu mereka di dalam sebuah program.

Program di mana aku sendiri tidak ingat namanya.

Tetapi ingatan ku tetap segar mengingati org-org di dalamnya.

Kerna mereka lah antara asbab aku tetap kekal utuh di jalan-Nya.

…………….

17 September 2018

“Awak nama siapa?”

“Saya Shahir Azlan, Bachelor Ekonomi, first year, kolej Canselor. Boleh panggil Shahir”

“Eh yeke? Ingatkan third year. Nampak mcm dah third year”
Jawab Hasna’ dan Mimi hampir serentak terhadapku.

Aku hanya mampu tersenyum dengan mataku yg kelihatan hampir tertutup kerana sepet hahah.

Ketika ini kami dibahagikan kpd beberapa kumpulan oleh saudara Fikri Ahmad utk membincangkan satu perkara, yg aku sendiri lupa apakah ia.

Apa yang pasti,

Aku dapat melihat dgn jelas,
bahawa mereka yg turut serta di dalam program ini,
Semuanya kelihatan seperti mempunyai satu matlamat yg jelas
Serta terdapat satu aura sesama mereka yg aku sendiri tidak tahu bagaimana utk menghuraikan ia.

Mereka kelihatan seperti tahu dan yakin akan mengapa mereka ingin berbuat itu dan ini.

Sedangkan aku tidak tahu.
Dan aku juga masih belum yakin.

Kedatangan ku pada harini juga adalah disebabkan oleh panggilan naqib usrah yg mengajakku untuk turut hadir.

Aku sekadar menjadi pemerhati.

Yang diam, apabila org diam.
Yang ketawa, apabila org ketawa.
Yang menjawab, apabila org bertanya.

Aku, saudara Fikri Ahmad, dan cik Pengerusi 19/20 yg pada waktu ini mungkin tidak menjangkakan pon bahawa dia akan menyandang jawatan tersebut.

Lama kelamaan,
Ingatan ku semakin kabur,
Dan aku kembali ke dunia realiti.

…………….

Ah!

Rasa kelakar pula bila mengingat semula diriku pada pertemuan kali pertama itu.
Serta ada tambahan sedikit rencah rasa hiba yg turut hadir bersama dlm memori itu.

Mungkin kerna aku tahu,
bahawa kebanyakan dari mereka akhirnya, akan meninggalkan aku?

Ketika hatiku baru saja dijentik dan tersedar,
Setelah sekian lama aku terlena?

Jujur, aku tidak ingat langsung berkenaan apa yg disampaikan pada hari tersebut.

Imbasan-imbasan memori ku tidak dapat mengingati apakah input yg aku dapat pada hari tersebut.

Mungkin itu kerana kekhilafan pada diriku ini,
yg cuba untuk menolak perkara-perkara ini,
Daripada terus hadir dalam hidupku pada waktu itu.

Namun, siapalah kita sebagai manusia,
Untuk menjangka takdir-Nya yg maha kuasa?
Untuk menjangka bahawa akhirnya aku juga akan turut serta bersama mereka?
Hahah

Itulah ajaibnya kuasa sebuah pertemuan.

Yang disertai dgn beberapa pertemuan yg lain,
Yang begitu indah dihiasi pelbagai hiasan berwarna warni,
Yang datangnya daripada mahkota tarbiah itu sendiri.

Detik detik pertemuan inilah yg meyakinkan aku,
bahawa aku perlu untuk bergerak bersama mereka.

Detik detik pertemuan inilah yg semakin lama meyakinkan aku,
untuk memilih dan meneruskan jalan ini.

Detik detik pertemuan ini jugalah yg amat meyakinkan aku,
Bahawa segala sesuatu bermulanya daripada sesuatu.

Dan dalam kisah aku ini,

Segalanya bermula daripada,
Sebuah coretan takdir yg begitu indah,

Yang ku namakan ia sebagai,
Pertemuan.

Aku dan mereka. (8 Mac 2020)

Nukilan: Shahir Azlan

Leave a comment